2006

Tomates-crevettes zonder crevettes

een klucht van Hilda Vleugels
5 dames – 6 heren – 1 meisje

Sjef, een kregelige frituuruitbater, kan het vrijpostig gedrag van zijn klanten niet meer aan. Alles ergert hem: de krenterigheid van de dorpsfotograaf, de brutaliteit van een volksvrouw, de aandacht van een onderwijzer voor zijn dochter, de vrolijkheid van een dansende neger… Tot de vrijpostigheid van twee Hollandse punkers de deur dicht doet en Sjef een aanval van woede krijgt. Goedele, een leerling-verpleegster, raadt hem aan alles door een roze bril te bekijken. En ja, met de roze bril van Hilaire (de neger) op zijn neus, ziet Sjef alles anders! Zingend bakt hij frieten. Hij is nu o zo vriendelijk tegen zijn vrouwtje, voert mogelijke en onmogelijke bestellingen met een glimlach uit, neemt Hilaire in dienst, danst met Angele… Kortom, hij valt van het ene uiterste in het andere. Zo’n drastische metamorfose valt echter niet in de smaak bij de klanten. En zeker niet bij Leonie, zijn vrouw. Zij betaalt hem terug met gelijke munt: ze zet ook een roze bril op.

 Nu gaat het er in de frituur vrolijk aan toe. Te vrolijk. De “overdreven vrolijkheid” van de uitbaters werkt anderen op de zenuwen. En de uitbarsting volgt…

Regie: Henk van den Branden

Rolverdeling 
SjefRonald Möring
LeonieAnja ten Hoor
SylvieValerie Peters
TomLuc Dedecker
GoedeleKirsten Dedecker
HilaireAlex De Graeve
WalterBart Neyt
AngèleAnnie van Hoecke
CharelMarc Remery
HenkSacha Dellaert
CharlotteMarleen Dedecker
KimJanneke de Cooker
Medewerkers 
SouffleuseMarian van de Winckel
RekwisietenNienke Busch
GrimeCorina Allonsius
Mattie Allonsius
DecorChris de Beer
Frans Bos
Maurice Bos
Aankleding decorBart Neyt
Licht & geluidRudi Elshout
Johan Vale
DoekWies Rademakers

Recentie Dagblad BN De Stem 16-10-06

Zoeken naar de overdrijving
Door Marjon Sarneel

Maandag 16 oktober 2006 – Siesa heeft werk gemaakt van het decor: het toneel van De Speye is veranderd in een heuse frituurkraam. Compleet met bakinstallatie, toonbank en tarievenlijst.

Zelfs het reclamebord ontbreekt niet. In dat decor is steeds iets te zien. Ronald Möring en Anja ten Hoor met hun dochter Valerie Peters bakken ze bruin. Naast de bakinstallatie is ruimte genoeg voor tafeltjes, waar geregeld klanten neerstrijken. Links voor op het toneel staat een luxaflex, die dichtgaat als de winkel gesloten is. Niet één keer lopen spelers door de voorpui de frituur in, hoe de pet ook staat, iedereen gaat keurig via de voordeur. Dat is soms lastig, als Sacha Dellaert en Marleen Dedecker de doorgang versperren bijvoorbeeld. Behangen met riemen, doorboord met piercings en overvloedig getatoeëerd zien ze eruit als echte punkers. De sonore stem van Dellaert in plat-Hollands staat haaks op het Sasse dialect in de frituur en het optreden van dit koppel is goed voor een aantal hilarische momenten. Eerste bedrijf

De klucht van Hilda Vleugels vind ik het sterkst in het eerste bedrijf, wanneer Ronald Möring en Anja ten Hoor duidelijk aantonen wat er mis is in hun leven. Niet alleen de sleur van het werk, maar vooral het gezeur van de klanten heeft de arbeidsvreugde uit het frietkot gehaald. Möring is zo op zijn best: lekker uitschieten, brommen en chagrijnen. Er zit echter geen opbouw in, daarom valt de opening van het tweede bedrijf tegen. Omdat Möring meteen zó hoog inzet, kan hij zichzelf later niet meer overschreeuwen en daarom lijkt de noodzaak voor een oplossing minder dringend. Ten Hoor laat gedurende de avond een mooie kanteling zien: van sloffende sloof verandert ze in een uitdagende hartelijke vrouw. Dochter Sylvie valt op door haar enthousiasme en haar verzorgde mimiek, waarmee ze de achterste rijen gemakkelijk haalt. In tegendeel tot Annie van Hoecke, wier gezicht meestentijds schuilgaat achter haar overigens prachtige blonde pruik. Het tempo ligt het hoogst in het eerste bedrijf en zakt daarna ietsje in, wat grappen nooit ten goede komt. Daar staat tegenover dat Hilaire het toneel opstapt: Alex De Graeve speelt een zwarte man, die aanvankelijk blaadjes probeert te slijten, maar uiteindelijk veel meer gaat betekenen voor de ontwikkelingen bij Sjef en Leonie.

Dansnummers

Tijdens de dansnummers (met schitterend toepasselijke muziek) zet De Graeve onovertroffen een Kongolees neer. Voor een blanke weet hij heel authentiek te swingen, bovendien blijkt hij op meerdere vlakken een acrobaat. Echt een speler om van te smullen! Als geheel zet Siesa een aardige toneelavond neer waar voor het publiek veel te genieten valt. Maar zoals Möring als slotconclusie zegt: ‘Sjef zonder temperament is als tomaat-crevette zonder crevettes’. Ook in het tweede gedeelte had regisseur Henk van den Branden met Möring op zoek moeten gaan naar de overdrijving.

Tomate-crevettes zonder crevettes – klucht van Hilda Vleugels, regie Henk van den Branden, spel toneelvereniging Siesa. Gezien op 14 oktober. Nog te zien op 21 oktober in Cultureel Centrum De Speye in Sas van Gent en op 28 oktober en 3 en 4 november in Cultureel Centrum De Halle in Axel. Meer informatie http://www.siesa.nl of secretariaat Siesa 0115 606062.

terug naar repertoire