2009

La Salsa de Siesa

(zichtbrochure te bestellen bij de toneelcentrale onder de titel: Salsa Holandés)

een kluchtige volkse komedie van Annie van Hoecke
4 dames – 5 heren

In café Trinidad, wat uitgebaat wordt door Dolly en haar zoon Fred, komen mensen van allerlei slag. Sanne is helemaal alleen op de wereld en heeft een maand geleden ook nog haar werk verloren, daarom zoekt ze haar heil in de drank. Baron Jean-Claude komt zijn whisky drinken omdat hij eenzaam is op zijn groot kasteel. Zijn tuinman André is de vrolijkheid zelf, en altijd in voor een geintje. Peet, een vieze oude man, die denkt dat hij kan dansen, is altijd op zoek naar vrouwelijk gezelschap. De truttige gezusters Crombeen, zingen in het kerkkoor, zij komen, voor ze naar de kerk gaan, in het café hun limonade drinken.

Wanneer Dolly, op een zondagmorgen, een brief krijgt van haar broer Juan uit Cuba, en hij dan ook nog onverwacht op de stoep staat, verandert er veel in het café en voor de vaste klanten.

Zal iedereen uiteindelijk vinden wat hij of zij verwacht van het leven…?

Regie: Patrick Snoeck

Rolverdeling 
FredSacha Dellaert
Dolly (Dolores)Annie van Hoecke
SanneValerie Peters
Jean-ClaudeRonald Möring
PeetMarc Remery
GerdaMarleen Dedecker
RosaAnja van de Velde
AndréBart Neyt
JuanAlex De Graeve
Ambulance personeelLuc Dedecker
Petro van de Velde
Medewerkers 
SouffleuseNienke Busch
ToneelmeesterLuc Dedecker
GrimeCorina Allonsius
Mattie Allonsius
DecorMattie Allonsius
Ronald Bevelander
Wilfried David
Luc Dedecker
Aankleding decorBart Neyt
Mattie Allonsius
Licht & geluidTijl de Caluwé
DoekPetro van de Velde

Recensie door Marjon Sarneel 11-10-09

website Marjon: www.marjonsarneel.nl
Alles is leuk bij jubileumuitvoering van Siesa

Annie van Hoecke kan een komedie schrijven. Na 25 jaar toneelspelen heeft ze duidelijk gevoel voor timing. Ze heeft haar eersteling La Salsa de Siesa in een café gesitueerd. Dat biedt kans om veel uiteenlopende types op te voeren die in- en uitlopen. Haar acteurs komen allemaal geregeld aan het woord in korte, snelle dialogen. Die teksten zijn bovendien de acteurs op het lijf geschreven; Sacha Dellaert die de luie zoon speelt, zeurt bij iedere opdracht dat hij daar moe van wordt. Ronald Möring speelt een eenzame baron die van een glaasje whisky houdt en hij is voortdurend op zoek naar een vrouw. Annie van Hoecke weet ook hoe mannen onder elkaar praten, daarvan zijn genoeg voorbeelden tijdens de voorstelling. Alex de Graeve speelt met zijn Spaanse tussenvoegsels en zijn soepele salsaheupen een geloofwaardige Cubaan. En Marleen Dedecker en Anja van de Velde leven zich uit als de bekrompen zusters Crombeen. Hilarische taferelen spelen zich af door opvliegers en mannenangst. De platte humor, die al een kwarteeuw Siesa’s handelsmerk is, is volop vertegenwoordigd in La Salsa de Siesa. De spelers kennen hun tekst, het tempo ligt hoog, na de pauze wordt het publiek op een totaal ander decor getrakteerd en huppelen er zelfs figuranten over de bühne.

Het publiek houdt van de herkenning die La Salsa de Siesa biedt. Verwijzingen naar plaatselijke actualiteit worden luidruchtig op prijs gesteld. Toch zitten we wat teveel naar de werkelijkheid te kijken. Natuurlijk, de personages zijn aangedikt, net als de situaties, maar ik kan me nog steeds voorstellen dat ik een type als Sanne zou tegenkomen. Valerie Peters maakt van haar een aandoenlijke vrouw, die constant door haar enkels zwikt vanwege het alcoholpromillage in haar bloed. Haar eenzaamheid en haar hunkering komen goed uit de verf, maar er mist iets.

Er is geen verhaal. Geen echt conflict. Het goedmoedig gekibbel tussen moeder en zoon komt nergens op scherp te staan. De broer die uit Cuba arriveert is welkom en daar heb je dan voor je toneelstuk weinig aan, want zijn komst brengt geen spanning met zich mee. Verder wordt er een feest georganiseerd. Iedere acteur heeft voor die avond zijn eigen agenda, maar het geheel blijft te vrijblijvend, er hangt te weinig vanaf. Niemand saboteert het feest, niemand speelt vuile spelletjes, de toon is van goedmoedige grappenmakerij. Bart Neyt, mooie rol van André de Buck, wil dansen en bij voorkeur niet alleen naar huis. Marc Remery, die met verve een vies oud mannetje neerzet, heeft diezelfde illusies. Zelfs Dolly, de rol die Annie voor zichzelf heeft geschreven, koestert geen grotere wens dan dat iedereen het naar zijn zin heeft. Maar een komedie heeft een verhaal nodig om al die prachtige types tot hun recht te laten komen. Ondanks dat gemis is La Salsa de Siesa een fleurige voorstelling waarbij voor Siesaliefhebbers veel te lachen valt.

La Salsa de Siesa, kluchtige volkse komedie door Annie van Hoecke, regie Patrick Snoeck, spel toneelvereniging Siesa. Gezien op za 10 oktober 2009 in De Speye in Sas van Gent, nog te zien op 17 en 24 oktober in de Speye in Sas van Gent, en 31 oktober en 6 en 7 november in De Halle in Axel. Meer informatie en kaarten www.siesa.nl of via 0115 606062.

terug naar repertoire